Po przeczytaniu poniższego artykułu prosimy o ocenę
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

W życiu zdarzają się sytuacje, w których musimy stanąć oko w oko z zupełnie obcą nam osobą, od której zależą nasze przyszłe losy. Najczęściej dochodzi do tego w czasie rozmowy kwalifikacyjnej lub spotkania biznesowego. Pomimo ogromnego stresu staramy się jak najlepiej wypaść przed klientem lub przyszłym pracodawcą.

Dodatkowym czynnikiem potęgującym zdenerwowanie jest brak wiedzy na temat tego, gdzie w takiej sytuacji powinniśmy patrzeć. Czy utrzymanie kontaktu wzrokowego rzeczywiście wpływa na proces komunikacji z innymi ludźmi? Jeśli tak, to gdzie najlepiej skierować swój wzrok podczas prowadzenia rozmowy?

Czy kontakt wzrokowy jest ważny?

To, w którą stronę skierujemy wzrok w czasie rozmowy, ma znaczący wpływ na jej przebieg, nawet jeśli druga osoba zdaje się nie zwracać na to uwagi. Gdy w ogóle nie patrzymy naszemu rozmówcy w oczy, zapewne odniesie on wrażenie, że coś przed nim ukrywamy lub jesteśmy chorobliwie nieśmiali. Jeśli natomiast utrzymujemy stały kontakt wzrokowy z drugą osobą, może poczuć się przez nas osaczona. Dobrym rozwiązaniem nie będzie również ciągłe przenoszenie wzroku z jednego obiektu na drugi, ponieważ świadczy to o braku zainteresowania rozmową. Musimy więc pamiętać, aby unikać tego typu zachowań.

Spojrzenie, które odgrywa kluczową rolę: gdzie należy patrzeć?

W budowaniu prawidłowej komunikacji z innymi ludźmi pomoże nam skorzystanie ze zbioru reguł zwanego zasadą trzech trójkątów. Dzięki nim dowiemy się, w jakie miejsce najlepiej jest skierować wzrok, by rozmówca poczuł się dobrze w naszym towarzystwie i prawidłowo odczytał nasze intencje. Należy wspomnieć, że podczas stosowania tych zasad nie należy skupiać wzroku w jednym punkcie, lecz co kilka sekund zmieniać miejsce, na które patrzymy.

Trójkąt intymny

Tę regułę należy stosować wyłącznie w kontaktach z osobami, które są nam najbliższe. W tym przypadku obszar, na który powinniśmy kierować wzrok, zaczyna się pod oczami, a kończy na poziomie dekoltu. Strefa ta jest dość duża, dlatego druga osoba ma wrażenie, że nie patrzymy w jej oczy, lecz na nią całą. Nie można wykorzystywać jej, prowadząc rozmowy na stopie zawodowej.

Trójkąt towarzyski

Ten rodzaj kontaktu wzrokowego można wykorzystać podczas rozmów z przyjaciółmi, kolegami lub współpracownikami, czyli ludźmi, z którym łączy nas pewna relacja i czujemy się bardziej swobodnie niż z obcymi. Trójkąt ten obejmuje obszar pomiędzy oczami a ustami. Patrzenie w niego pomaga w pogłębianiu więzi ze znajomymi, dlatego nie sprawdzi się na pierwszym spotkaniu.

Trójkąt biznesowy

Podczas kontaktów biznesowych najlepiej jest kierować wzrok na sferę pomiędzy oczami a czołem rozmówcy. Gdy patrzymy w to miejsce, druga osoba żywi przekonanie, że patrzymy jej w oczy i odbiera nas jako osobę zainteresowaną rozmową, a my nie odczuwamy stresu z powodu konieczności utrzymywania kontaktu wzrokowego z rozmówcą.

Jako że kontakt wzrokowy jest nieświadomy, podczas ważnych rozmów należy pamiętać, by kierować oczy w odpowiednie miejsce zależnie od tego, jaka relacja łączy nas z rozmówcą.

inspiracja: https://www.cognity.pl/